Szorongás autistaként

Bevezetés:

A szorongás jelen van a minden napainkban, és azt mondják, hogy egészséges is szorongani egy bizonyos fokig, mert javítja a probléma megoldó képességedet. Viszont nem érdemes átlendülni a ló túlodalára és görcsösnek lenni apróságokon. Velem az pontosan ez történt, mert én is szorongok, ezért a mai blogcikkemben leírom nektek hogy mik az intőjelei, ha valaki ideges és görcsöl. Én autista is vagyok egyútal szóval ezzel párhuzamba fogom hozni a görcsölést.

  1. Elzárkózás:
    Én spektrum érintettként nagyon sokszor a szorongásom miatt kerültem a közösséget, mert féltem attól, hogy a barátaim mit gondolnak rólam. Gyakran ezért közösségi találkozókra el sem mentem, ezért a többiek antiszociálisnak tekintettek. Ezért mi általában a saját kis zugunkban elvagyunk és általában elég nekünk pár barát. Sosem szoktak ilyen emberek az osztály középpontjai lenni.

  2. Evési szokások:
    Vannak olyan emberek akiknek az állandó aggodalmaskodás miatt megváltoznak az evési szokásaik. Ez igaz rám mert az utóbbi 3 hónapban sokkal többet ettem mint nyáron, ezért magamra is kaptam pár kilót és már nem tudok olyan szabályos fekvőtámaszt csinálni már. Természetesen ott a másik véglet akinek a szorongása miatt teljelsen összeszűkül a gyomra ezért kevesebbet eszik.


  3. Alváshiány:
    Nem egyszer megtörtént velem, hogy nem tudtam egy hamar elaludni, mert a túlzott stressz miatt nem tudtam pihenni. Ez kialvatlanságot okoz és rossz hatással van a minden napokra.




  4. Nonverbális jelei:
    Magamon is érzem hogy a külvilág felé jelzem nem nyelvi jelekkel hogy ideges vagyok. Ilyen nonverbális jel a repetivív viselkedés, tehát, hogy ismétlődő dolgokat csinál az illető. Itt nem a napi tevékenységekre gondolok, hanem például, víz öntése oda-vissza, labda dobálása oda-vissza, szaglás. Aki szorong az mindig fog valamit a kezével, ilyen például a stresszlabda, vagy az hogy rágod  körmödet.


  5. Romlik a koncetrációs készség:
    Mivel, hogy keveset alszik az illető, ebből következik hogy kevésbe tud oda figyelni az órákon vagy a munkahelyen. Vagy valami olyan tevékenység köti le a figyelmét amivel tudja oldani a szorongását(repetítív szokások, rituálék)


  6. Tökéletességre való törekvés:
    Nekem nem egyszer volt olyan hogy teljesítési kényszerem volt mert meg akartam feleni a mások elvárásainak. Ez a tevékenység is szorongás oldó. Ide sorolnám hogy mindig ki akartam tűnni valamivel a tömegből. Ilyen volt nálam a Rubik kocka meg a pszichológiai témák. Azért csináltam ilyen tevékenységeket mert kevesebbnek éreztem magamat, és ez visszavezethető az önbizalomhiányra.


  7. Túlzott igény a visszajelzésekre:
    Rám ez az állítás teljesen igaz mert néha döntésképtelen vagyok és ekkor kikérem a mások véleményét, amit ők furának találhatnak. Mindig ki kértem mások véleményet mert nem voltam biztos abban, hogy amit csináltam az jó-e(önbizalomhiány). Amikor viszont jöttek a pozitív visszajelzések akkor megnyugodtam egy pillanatra.


  8. Kényszeres viselkedések:
    Nálam nagyon jelen volt amikor 7-es voltam. Nagyon sok rituálém volt és kényszeres szokásom ami már elért egy olyan szintet, hogy nagyon későn feküdtem le. Ezt nevezei a pszichológia obszesszív-kompulszív zavarnak, ami egy szélsőséges formája a szorongásnak. Szokták kényszerbetegségnek is nevezni. Ilyen szokások voltak nálam az ellenőrizgetések. Tehát nagyon sokszor ellenőrizgettem, hogy minden be van- e pakolva az iskolatáskába vagy hogy be van-e zárva a ajtó. Nagyon sokat tanultam volt olyan hogy este 23:00-ig tanultam mert teljesítés kényszerem volt. Számtalanszor ellenőrizgettem, hogy be raktam-e a kulcsomat a táskámba. Autistáknak ez nagyon sokszor a betegség velejárója.

Forrás: https://divany.hu/eletem/2016/10/07/a_szorongas_8_apro_de_eszlelheto_jele/

Ajánlott videó a témáról:


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Euroexam Writing Test 1 - C1

Speech on Education

Verb + ing Forms and Infinitives C1