Periklész interjú - Töri


Szöveg átirat:

Periklész interjú - Athéni demokrácia fénykora:


Interjúztató: (Timár Levente)


Köszönjük kedves nézőinket Önök az Athén TV-t nézik. A mai vendégem a már 15 éve kormányzó Periklész úr. Köszönöm Periklész, hogy elvállalta ezt az interjút. Az utóbbi évtizedben nagyon sok intézkedést vezetett be Ön. Athén polgárai nézik az adásunkat szóval ma az eddig hozott intézkedéseiről lesz szó.


1. Kérdés: Mióta kormányozza Ön Athént?

Periklész: Már Kr. e 429-ben a nép sztratégosszá választott engem a nép. Ez már a 15. év, hogy én állok Athén élén, szerintem kormányzásom alatt élte eddig a város a fénykorát.


2. Kérdés: Szerintem itt az ideje, hogy tisztázzunk pár fogalmat. Szeretnék pár fogalmat kérdezni Öntől. Mit jelent a démosz kifejezés és a cserépszavazás?


Periklész: Szerintem ezt a két fogalmat minden athéni polgárnak illik tudni. A cserépszavazásnak az a lényege, hogy a görög teljes jogú polgárok cserépdarabokba leírták azon személy nevét, akit el szerettek volna tüntetni 10 évre az Hellászból. A kifejezést idegen neve az “osztrakon” kifejezésből ered, ami agyagcserepet jelent görögül. Ezeket a szavazásokat egy központi hely (agora) elkerített részén hajtották végre. A cserépszavazás csak akkor számított érvényesnek, ha az anyagcserepek száma meghaladta a 6000-et. A demokrácia kifejezés a görög “démosz” és “kratein” szóból származik. Az előbbi népet jelent, az utóbbi pedig uralmat jelent.


3. Kérdés: Hogy-hogy olyan intézkedései voltak, ami a szegényeket arra sarkallta, hogy vegyenek részt a közügyekben?


Periklész: Személyes meggyőződésem, hogy mindenkinek meg kell adni az esélyt, hogy legyen beleszólásuk, a politikába. Ezért nem rég azt a rendeletet hoztam, hogy napidíjat kapnak azok az emberek, akik részt vesznek a közösségi életben, például, ha elmennek szavazni. Szerintem ezért is vagyok népszerű politikus az Attika-félszigeten, mert megteremtettem azt a forrást, amiből ezeknek az embereknek jövedelmet szerzek. A szegényebb réteg azért nem akart részt venni a politikai életben mert féltek, hogy nem tudják betakarítani a termésüket és így nem lesz étele a családjuknak, de így ezt a problémát megoldottuk.


4. Kérdés: Említette Periklész úr, hogy kormányzása alatt élte az Attikai-félsziget a fénykorát. Tudna pár olyan intézkedést említeni, amivel hozzájárult Görögország fejlődéséhez.


Periklész: 15 éves pályafutásom alatt nagyon sok olyan intézkedést hoztam, ami javította a görög állampolgárok közérzetét. Ezen intézkedéseim közül megemlíteném, például, hogy megindítottam Athénban az építkezést, nagyon sok ókori létesítményt létrehoztam. Ezek közül megemlíteném a fellegvárat, vagy másnéven az Akropoliszt, ami az építészeti remekműveink egyike. A görög-perzsa háborúk során Athén épületeinek nagy része megrongálódott, ezért azokat újraépítettem. Eddigi kormányzásom alatt sokat fejlődött a görög művészet, ezen belül említésre méltó a Hérodotosz művei, aki megörökítette a görög-perzsa háborúk mozzanatait. A görög tudományokban jeleskedő tudósaink közül megemlíteném Hippokratészt, akinek a híres esküjét a mai napig minden orvos leteszi. Arisztotelész és Platón szintén említésre méltóak, filozófiai munkásságukért. Még felszeretném hozni Arkhimédészt, aki saját törvényével magyarázta meg hogy mi az a felhajtó erő és hogy egyes tárgyak, miért maradnak fent a víz tetején. Az ókori Hellász matematikában is jeleskedik Püthagorasszal és Thalésszel az élen.


5. Kérdés: Kicsit mesélne arról, hogy milyen volt a színházi kultúra az utóbbi 15 évben?


Periklész: Uralkodásom alatt virágzott fel a görög színház művészet. A görög színház létesítményeket általában hegyek oldalába építették, az akusztika miatt. Tehát azért, hogy az utolsó sorban is hallhassák a nézők az előadást. Érdekes módon a görög színházban csak férfiak játszottak, még a női szerepeket is. Az előadás közben az előadók különféle érzelmeket ábrázoló maszkokat hordtak. Ezért alakult ki a tragédia és a komédia műfaja a drámán belül. Fontosnak tartom, hogy a görög démosz művelt legyen.


Timár Levente: Köszönöm, hogy ma megjelent a stúdiónkban Periklész úr! További sikeres kormányzást!

Forrás:


Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Euroexam Writing Test 1 - C1

Speech on Education

Verb + ing Forms and Infinitives C1