Angol nyelvtanítás diákként - Tapasztalatok

Bevezetés:


Már lassan fél éve hogy leadtam az első általam megtartott angol órát, ami előtt nagyon izgultam, hogy milyen lesz, és hogy meg fogok-e felelni a tanítványaimnak. Ez volt nyáron, ugyanis úgy döntöttem, hogy egy angol tanuló csoportban Facebookon bejegyzésbe kirakom, hogy angolt tanítok, és hogy ingyen, önkéntes alapon vállalok általános középfokú nyelvvizsgára készülő tanulókat, mert akkor már éreztem magamat azon a szinten, hogy én, mint akkori diák átlépjek a tanár szerepébe és készüljek az óráimra. Ezért a mai blogcikkemben meg szeretném veletek osztani az élményeimet és a tapasztalataimat.


A kezdetek:


Az elején csak szelektáltam, hogy kiket lenne érdemes tanítani és hogy kiben látok több lehetőséget. Nagyon sokan írtak rám, ezért eleinte mindenkinek adtam egy témát és mondtam nekik, hogy írjanak az adott témába esszét és az alapján adtam nekik  
feedback-et. Utána néztem, hogy a fogalmazás-írásnak mik a szempontjai és az alapján értékeltem az irományokat. Amiket leginkább figyeltem az a feladat megértése, a kohézió és a nyelvtani szerkezetek voltak. Nem vagyok nyelvtanár, ezért koherenciát a mai napig nem tudok értékelni. Volt olyan, hogy az illető a szöveg-környezetnek nem megfelelő szavakat használt, ott megjegyeztem, hogy nem megfelelő a fogalmazás stílusa.


5percangol magazin

Tapasztalatok:


Volt 2 lány tanítványom, amibe az a poén, hogy mindkettő idősebb volt nálam. Velük nagyon sok fogalmazást írtunk. Megtanítottam nekik, hogy hogyan írjanak érdeklődő, panasz és állásinterjúra levelet. Megtanítottam őket esszét írni, és megtanítottam nekik, hogy milyen elemekkel tudják felturbózni a fogalmazásukat, amire jó pontot kaphatnak egy éles nyelvvizsgán. 


Euroexam B2 - Akadémiai Kiadó

Mindig emlékeztettem őket, hogy használjanak minnél több linker szót, mert a tagmondatok és szavak között ezzel teremtik meg a logikai kapcsolatot, és ez külön kritérium egyes nyelvvizsgáknál a íráskészség vizsgákon. Nagyon örültem, hogy amit megtanítottam nekik azt visszakaptam a házi feladatban kiadott fogalmazásokban, és ez egy „tanárnak” fantasztikus érzés, hogy látja, hogy a tanítványai fejlődiknekAdtam nekik érvelő esszére feladatot, és adtam nekik a fogalmazásukhoz ötletet ugyanis én az összes tételemet legépeltem és kinyomtattam, ezért, hogy legyen hozadéka a nyeken töltött egy évnek. Ebből az összest feltöltöttem a blogmra ezért, hogy ők is válogathassanak közülük és, hogy bővíthessék a tudásukat. Nem csak writing-ot csináltunk velük, hanem szóbeliből is volt nagyon sok óra, ahol a szóbeli készségeket kellett megvillantaniuk. Nekem van Euroexam B2 nyelvvizsga felkészítő könyvem és ezt beleépítettem az óráink menetébe. 


Nagyon sok B2 nyelvvizsga videót megnézem a youtubeon, hogy nekik minnél hitelesebb visszajelzést tudjak nekik adni. Ebből berakok több videót a blog végére. Előre lejátszottam magamban, hogy az órán hogyan válaszolhatnak a vizsgáztatottak, és hogy hogyan tudom őket tovább görgető kérdésekkel segíteni, ha megakadnak. Nagyon sok tapasztalatot szereztem és nagyon hasznos volt nekik is meg nekem is mert ők is meg én is tanultam ezzel. Beleépítettem az 5percangol magazin feladatait is az órák menetébe és olvasniuk kellet, és ha rosszul ejtették akkor szóltam nekik hogy azt máshogy kell ejteni, mert ez a szóbeli készség vizsgánál külön kritérium. Az euroexam-es könyv meg volt az egyik tanítványomnak szóval az ő önszorgalomból oldogatta a reading és listening feladatokat. Azért is nagyon hasznos fülszöveg feladatot csinálni velük, mert a könyv végén meg van a listening szövegátirata. 


5percangol magazin

Nyelvtanozni is nyelvtanoztam velük, gyakoroltuk a passiv/active voice-ot meg a full-infinitive illetve a gerund alakot. Javasoltam nekik, hogy próbálják ki magukat az Euroexam általános B2 próbanyelvviszgáján ahol hiteles véleményt kaphatnak igazi nyelvvizsgáztatóktól. Mert az egy dolog, hogy én, mint 16 éves gyerek tanácsot adok, de mondtam nekik, hogyha nyelvvizsgázni akarnak akkor mindenféleképpen éljenek ezzel a lehetőséggel, mert az egésznek az az előnye, hogy ki sem kell mozdulnod otthonról. Volt olyan helyzet is, hogy az egyik lány tanulóm nagyon elkesevedett, mert magát a többi osztálytársa nyelvtudásával hasonlította össze magát, ekkor nekem egy "pedagógus" helyébe kellett lépnek és bíztatni. Nagyon ajánlom az Euroexam Nyelvvizsgaközpontjának a Facebook honlapját ahol megkérdezheted a nyelvviszgáztatóktól a benned felmerülő kérdéseket.

LanguageCert középfokú szóbeli mintavideók:




Megjegyzések

Népszerű bejegyzések ezen a blogon

Euroexam Writing Test 1 - C1

Speech on Education

Verb + ing Forms and Infinitives C1